Vi sitter på hamnkontoret i Ny Ålesund efter 3 fina dagar till sjöss, första hamnen blev Trygghavna längst in i Isfjorden, därefter blev det Prins Karls Forland och Selvågen i ett magist väder. Dag 3 gick vi ut med en sydlig bris som dog i höjd med Sarstangen, motor någon timme och därfter segling in i Kongsfjorden och Ny Ålesund. Sysselmannen körde ikapp oss i höjd med Bröggerhalvöya och där fick vi en härlig kommentar - ni är den första segelbåten som har haft seglen uppe av alla som vi sett denna sommar. Ja där ser man - segelbåt är bra - men motor används flitigt - även av oss - vår "tålamodsgräns" ligger någonstans vid 2 knop - men imorgon när vi lämnar Ny Ålesund är det ingen bunker att få innan vi går i land på fastlandsnorge så det blir till att segla så mycket som bara är möjligt. Vi styr mot nordvästhörnet av Svalbard, vi hoppas nå Hamburgbukta - 50 nautiska - imorgon natt. Därefter hoppas vi att våra fantastiska vänner i Longyearbyen har kommit igång med sin Arktoseras och kommer luffande nordöver.

 |
Minnen från gruvtiden och Kings Bay |
 |
Pia vid Zeppelinbanan |
 |
Ny Ålesund - spatsertur upp mot Zeppelinfjället |
 |
Clary och Nordstjernan - mycket folk .... |
 |
Gympa på däck - det behövs :-) |
 |
Prins Karls Forland - underbart vackert |
 |
Selvågen - känner vi sedan tidigare år - fin plats - och trygg anrking |
 |
Clary kan kryssa - tack Hamel Sail - seglen funkar perfekt
det blev 60 distans innan vi kunde ankra upp den andra seglingsdagen |
 |
Storskot anno 1966 |
 |
Insegling i Trygghavna - längst ut i Isfjorden |
 |
Pia drömmer sig bort ...vi skulle ju ut och segla ... |
 |
Vaggan har gjort sitt
den står ensam kvar i Longyear,
våra vänner Martin och Veronika är de
nya ägarna - lycka till |
 |
Här har vi bott under de 2 veckornas förberedelser - tusen tack kära Martin och Veronika - utan er hjälp hade vi slitit ont att bli färdiga |
 |
Longyearbyen - Advent Bay - ja denna syn fanns inte på "kartan" över möjliga scenarion
när jag arbetatde i Longyear 1980 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar