onsdag 29 augusti 2012

Vi är i Norge, närmare bestämt i Harstad. Underbara vänner låter oss tvätta, sova och äta  - ja, leva som hemma några dagar och det behövs efter våra strapatser uppe runt Svalbards kuster. Det känns väldigt länge sedan vi lämnade Ny Ålesund. Mycket har hänt och vi har haft många underbara upplevelser samt några upplevelser vi kunde varit utan. Efter de incidenter vi haft har vi varje gång konkluderat med att någon ser efter oss - att vi måste bli bättre och tänka före i ännu högre grad. Efter varje ny incident har det känts viktigt att tänka på att vi måste lära oss av det som hänt, MEN detta med att motorn gått varm och vid väldigt "spetsiga" tillfällen, har vi aldrig riktigt förstått. Hur kunde det hända precis när vi är under en onödigt spännande insegling, som vid Kinnvika eller under ankringen mellan stora isberg och för mycket vind för att trivseln skall infinna sig? Varför kunde inte Albin visa sitt missnöje under någon av alla de timmar vi befann oss ute på öppet vatten? Ja, detta scenario upprepade sig ända tills vi utanför Barensöya äntligen fann rotorsaken. Seglingen öster om Barentsöya var absolut inte planerad, men i samband med att vi fick motorproblem vid ingången mot Heyleys sund, med risk för strömmar upp till 9 knop, så hade vi inget val. Segla ut på öppet vatten var receptet, söka felet och be till allsmäktiga krafter att vår motor inte tagit skada. När orsaken till motortemperaturproblemet var klarlagt fanns mina negativa tankar hos leverantörer som tillverkar och säljer skit. F...n ta dem! Det skulle vara straffbart att sälja pumpar men dålig kontaktering.  Nog om det, vi är glada att vara på fastlandet, att vi klarat av Barents Hav, alla ankringar och allt annat som alltid händer uppe på Svalbard. Allt har varit en kavalkad av upplevelser och stunder som vi kan dela för oss själva eller ....om någon har otur att bli sittande och lyssna på mitt/vårt evinnerliga tjatande om hur fint det är långt däruppe i nord bland is, snö, hav och djurlivet som aldrig stannar av. Jag kan bara konstatera att östkusten var en pärla om än tuffare än det vi sett tidigare - men kontexten blir inte mindre positivt för det :-)

Uppsummeringen av de etapper vi seglat är :
Blomstrandhalvöya Ny Ålesund - Hamburgbukta - Wirgohavna Dansköya - Mushavna - Hoelbeckbukta Liefdefjorden - Kinnvika  Nordöstlandet - Binnehavna Wilhelmöya - Sundbukta Barentsöya - Andrétangen Edgeöya.

Seglingen från Svalbards kuster till Norge startade från Andrétangen på Edgeöya och kursen gick mot nordspetsen av Björnöya. Vindarna hjälpte oss inte att komma in till varken nord eller sydspetsen på ön, så vi beslutade att istället segla så snabbt som möjligt till fastlandet. Hammerfest var målet, men vindarna vred oss mot fördel Lyngsalperna, så det blev Fugleöya och Vannöya som blev vår första landkontakt någon dag senare. Hela överfarten tog knappt 4 dagar, så Clary har god fart i sig - vi loggade som mest 9 knop och det var ett sant nöje att känna hur väl båten seglar.



Fulmar - vi har startad segling mot Norge i otroligt fint väder

Våra "kompisar" på Andreetangen / Edgeöya - här är det avskedsföreställning vi
 kunde knappt sova sista natten så närgångna blev dom


Andreetagen / Edgeöya - I'm a whaleross ..

Kinnvika - Nordöstlandet - mrätt och slätt magiskt



Tjuvjon / Kinnvika
Vi har lärt oss att bli kompisar - efter ett antal anfall och försvar


Segling runt Verlegenhuken i frisk västlig bris - härligt


Vattenmagasinet i Clary behöver påfyllning ibland.
Här hittar vi en fin källa i Liefdefjorden / Hoelbeckbukta


Strövtåg i naturen som aldrig tar slut


Pia  på en av alla fantastiska platser 


Sova på land - vilken lyx


Mushavna och Isbjörn i sikte


Mushavna



Mushavna mot Woodfjorden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar